• Home
  • Over Intertoys
Over ons | Intertoys

Over ons


De organisatie van intertoys

De organisatie Intertoys is, met meer dan 200 vestigingen, de grootste keten van speelgoedwinkels in Nederland.

Kenmerkend voor Intertoys is de informele organisatie. Er heerst een hoge betrokkenheid en sfeer van collegialiteit binnen het bedrijf. Het product speelgoed maakt de organisatie jong, dynamisch en flexibel.


Het assortiment

Naast een breed assortiment speelgoedartikelen voor jong tot oud, met bekende merken als LEGO, L.O.L. Surprise!, Barbie, Jumbo, Hot Wheels en PLAYMOBIL heeft Intertoys een uitgebreide collectie games voor alle platforms.


Distributiecentrum

Alle winkels worden bevoorraad vanuit het centrale magazijn in Waddinxveen dat met een oppervlakte van ruim 50.000 m2 plaats biedt aan een assortiment van meer dan 6.000 artikelen. Alle winkels worden gemiddeld 2x per week bevoorraad en in de drukke Sintperiode zelfs tot 1x per dag. Op deze manier grijp je bijna nooit mis in onze winkels.


Servicekantoor

Het servicekantoor is gevestigd in Amsterdam. Hier zitten onder andere de inkoopafdelingen die trends signaleren en het speelgoed vanuit de hele wereld importeren, de automatiseringsafdeling die ervoor zorgt dat alle informatie elke dag van en naar de winkels, het distributiecentrum en het servicekantoor gestuurd wordt en de afdeling marketing die zorgt voor helder communicatie rond alle aanbiedingen en nieuwtjes rond Intertoys. Op deze manier kan het hele bedrijf als geoliede machine werken.


De winkels

De winkels kenmerken zich door een uniforme uitstraling, overzichtelijk op speelwereld ingedeeld. In de winkels is ruimte voor aparte afdelingen games, elektronica en kleine kadootjes. Intertoys kent meerdere winkeltypes. De kleinere winkels hebben een uitgebreid basisassortiment. De grotere Intertoyswinkels voeren het meest uitgebreide assortiment met zelfs ruimte voor groot buitenspeelgoed, maar ook hier kun je natuurlijk terecht voor hele goedkope kadootjes.


De historie van Intertoys

Intertoys is opgericht op 25 juni 1976 door de inkooporganisatie genaamd Hobo Faam. Bij deze inkooporganisatie kochten zelfstandige speelgoedwinkeliers het speelgoed voor hun eigen winkels in. Er was een aantal speelgoedspecialisten bij Hobo Faam die het idee hadden om een eigen speelgoedwinkelketen op te richten.


Enkele van de zelfstandige speelgoedwinkeliers die inkochten via Hobo Faam, zagen wel wat in dit idee en besloten zich in te schrijven voor deelname aan de nieuwe keten.

In augustus 1976 gaan de eerste drie winkels open. Nog datzelfde jaar weet Intertoys door te groeien naar 7 winkels en een jaar later is Intertoys al gegroeid tot een keten met 27 leden met 33 winkels. Onze oudste winkels zijn te vinden in o.a. Veghel, Hoorn, Enkhuizen, Eindhoven en Alkmaar.


In deze eerste periode werd er een gezamenlijk speelgoedassortiment ingekocht door zelfstandige speelgoedwinkeliers. Pas in 1978/ 1979, toen er 50 aangesloten leden waren, werd besloten om te gaan profiteren van een gemeenschappelijke naam. Tot die tijd voerden de meeste winkeliers op hun gevel gewoon hun eigen naam naast een Intertoys-logo. In 1979 verschijnt het Intertoys-logo, prominent op de bestaande winkels en voortaan natuurlijk ook op elke nieuwe winkel. Op dit moment voeren zo’n 100 winkels de naam Intertoys via het franchise-concept.


In september 1984 gaat Intertoys van start met de eerste eigen winkel in Roosendaal. De daarop volgende jaren groeit Intertoys gestaag. Zowel door de opening van winkels door zelfstandige winkeliers (franchisers) als door de opening van eigen winkels. Op dit moment zijn er ongeveer 120 winkels in eigen beheer.


Het Speelboek

Toen Intertoys eind jaren 70 werd opgericht, was een belangrijke aanleiding dat het voor zelfstandige winkeliers steeds duurder werd om een eigen reclamebeleid te ontwikkelen. Met een gezamenlijke naam (reclame) en een gezamenlijke inkoop (assortimentsbeleid) waren de kosten immers beter te dragen voor de individuele winkeliers. In 1987 had Intertoys al 100 vestigingen en was daarmee groot genoeg om een speelgoed winkelketen genoemd te worden. Een van de belangrijkste mijlpalen in de reclame historie van Intertoys is in datzelfde jaar het uitgeven van het eerste zogenaamde Speelboek. De grote Sinterklaas-brochure van Intertoys met ongeveer 100 pagina's was een totale vernieuwing voor de speelgoedbranche. Tot dan toe was de dikste Sint-brochure 50 pagina's groot. Het Speelboek van Intertoys was meteen een succes. Zoveel speelgoed bij elkaar hadden veel kinderen en ouders in die tijd nog nooit bij elkaar gezien in een brochure.

Inmiddels is het Speelboek van Intertoys voor veel kinderen en ook voor ouders die de wensen van hun kroost aan Sint en Piet moeten doorgeven, een begrip geworden. Er wordt ieder jaar vele uren gebladerd in het Speelboek door heel veel kinderhandjes. Er zijn maar weinig Speelboeken, die zonder dat erin geknipt is voor de verlanglijstjes, de verschijning van het volgende Speelboek ongeschonden meemaken. Het Speelboek van Intertoys kunnen we waarschijnlijk met recht de meest gelezen vakliteratuur voor kinderen noemen.


ToyToy

Ook een mijlpaal voor Intertoys is de geboorte van ons Olifantje ToyToy die zijn première maakt in het eerste Speelboek van 1987.